Konferencia a Szép Szóról

nyomtatás

A 75 évvel ezelőtt indult Szép Szó című folyóirat a XX. század 30-as éveiben a progresszív, baloldali, antifasiszta eszmék képviselője volt, bár sem a maga korában, még kevésbé 1945 után, épp sokszínűsége, szabad szelleme, liberalizmusa miatt nem találkozott a baloldal egységes támogatásával.(Hogy a jobboldal szemben állt vele, az evidens.)

Irodalmi és társadalomtudományi rangja vitathatatlan: a színvonalat garantálták az egykori szerkesztők és szerzők, köztük Ignotus Pál, József Attila, Fejtő Ferenc. Az utóbbi 2008-ban bekövetkezett haláláig a Népszava tiszteletbeli főszerkesztője volt.

A mai konferencián előadást tart többek között Tverdota György, Sándor Klára, Bozóki András, Széchenyi Ágnes, Tamás Gáspár Miklós és Agárdi Péter. Az irodalomtörténész, egyetemi tanár Agárdi Pétert kérdeztük arról, hogy a megemlékezésen túl mi a konferencia célja, "mai üzenete" és A baloldal önismerete című előadásában ő személyesen miről kíván beszélni.

A hét és fél évtizeddel ezelőtt színre lépett Szép Szó mind szépirodalmi, mind társadalomtudományi és közírói tekintetben a magyar progresszió egyik kiemelkedő teljesítménye - mondta az irodalomtörténész. Az ország romló gazdasági helyzetében és a szélsőjobb drámai erősödésének időszakában elmondhatjuk, hogy a tágan értett akkori baloldal mindmáig kikezdhetetlenül hiteles - bár politikai gondolkodásukban és világfelfogásukban egymással is vitatkozó - jeleseit gyűjtötte össze. Ignotus Pál és a kiváló szociáldemokrata esszéista, Fejtő Ferenc mellett a lap súlyát és maradandó nemzeti értékét a szerkesztésben és a publikálásban egyaránt aktív József Attilának köszönheti. Elég, ha annyit mondok, hogy József Attilának 1936 márciusától haláláig, illetve 1939-ig (a lap megszüntetéséig) több mint 75 verse, köztük a magyar költészet olyan remekművei, mint a Hazám, a A Dunánál, a Születésnapomra, a Thomas Mann üdvözlése itt jelent meg - fűzi hozzá az irodalomtörténész.

A Szép Szó elkötelezett szellemi baloldalisága nem jelentett valamifajta eszmei egyöntetűséget - hangsúlyozta Agárdi Péter. Hasábjain a magát határozottan marxistának valló, de korántsem doktriner József Attila éppúgy ott volt, mint a baloldali népiesek, az elkötelezett szocdemek, a progresszív polgári gondolkodásúak, illetve európai polgári liberális eszmék képviselői. Összefűzte őket a bátor antifasizmus és a modern humanizmus - mondta az irodalomtörténész.
A mai konferencán Agárdi Péter a Szép Szó és a szellemi-politikai baloldal viszonyát tekinti át előadásában. A Szép Szó minden eszmei és esztétikai kiválósága ellenére ugyanis sem a maga idejében, sem később nem volt sem a valódi baloldal, sem a később magát baloldalinak hirdető diktatórikus rendszer "kegyeltje". Az szinte természetes, hogy a jobboldal valamennyi szellemi és politikai irányzata élesen szembe állt és áll ma is a lappal.

A Szép Szó nem is két, hanem több pogány közt volt kénytelen helyt állni - kérdezzük az irodalomtörténésztől. Agárdi Péter helyesel. A korabeli szociáldemokraták fő áramlata többé-kevésbé elfogadta és támogatta a Szép Szó sokszínűségét, európaiságát - hangsúlyozza. Ugyancsak helyeselte a lap irányvonalát az illegális kommunista párt néhány képviselője, miközben mások "orroltak rá". Nem igazán mondható, hogy a Szép Szónak barátja lett volna a harmincas évek korábbiakhoz képest már nem annyira radikális Nyugatja, amely - okkal - riválist is látott benne, bár humanizmusuk és európaiságuk közös volt. Mondanom sem kell, hogy Rákosi-korszak és a későbbi évek bürokratikus szűklátókörűsége kitessékelte a progresszióból, s az akkor - hasonlóan a mostani jobboldal kifejezésmódjához - súlyosan elmarasztalónak számító "kozmopolita, polgári liberális" minősítéssel intézte el a folyóiratot -magyarázza Agárdi. Persze voltak tévedései, melléfogásai; de kinek nem? - teszi fel a kérdést.

A Szép Szó jogos elvi-politikai vitában állt a Válasz körül csoportosultakkal és szembekerült azokkal a népiesekkel - köztük Veres Péterrel, Németh Lászlóval - akik egy időre bedőltek Gömbös Gyula "népboldogító" demagógiájának s később a fajelméletnek, a "népies-nemzeti" demagógiáknak. Ugyanakkor a Szép Szó támogatta azokat a bátor kezdeményezéseket, amelyek a (sajnos rövid életű) 1937-es Márciusi Frontot életre hívták s a népi írók szociográfiai mozgalmát is. A Szép Szó három és fél évfolyama eleven cáfolata annak a folyamatos jobboldali vádnak, hogy a magyar baloldal érzéketlen lett volna a nemzeti ügyek, a magyarság sorskérdéseivel szemben. Ez egyszerűen nem igaz! - mondja Agárdi. A Szép Szó 1936-os különszáma, melynek élén József Attila A Dunánál-ja állt, "Mai magyarok régi magyarokról" címmel jelent meg; az 1937-es különszám, amelynek szellemét József Attila egyik legnagyobb verse, a Hazám ihleti, egyenesen a "Mi a magyar most?" címet választotta. A Szép Szót a tudatos gazdasági ellehetetlenítés, az előzetes cenzúra és az ország fasizálódásával növekvő politikai nyomás számolta föl. Mindig legalább kétfelőli támadás között állt helyt: a szektás-doktriner "baloldali" gondolkodás és a rasszista-"nemzeties" jobboldal egyaránt ellenségének tekintette.
Ha azt kérdezi, hogy van-e a mai Szép Szó-konferenciának áthallása a jelenkorunkhoz, akkor azt mondom: célunk egyértelműen a 75 év előtt indult Szép Szó értékeinek és tanulságainak elemzése - magyarázza Agárdi Péter. Arról a bennünket körülvevő történések, a mai politikai küzdelmek kihívásai tehetnek, hogy bizonyára lesznek áthallások; mint ahogy az 1936-39 közti időszaknak is vannak vaskos "áthallásai" a 2010 utáni magyar világra, állami ideológiára, kultúrpolitikára. Aggasztó jel, hogy ma - hogy úgy mondjam - helyettes államtitkárok vindikálják maguknak a jogot arra, hogy átírják történelmünket. Sajnos ilyet a Horthy-időszaktól kezdve Révai Józsefen és a maga történelmi keretei között akár megengedőbbnek is mondható kései Kádár-korszakig már sokat láttunk.

Jellemző napjainkra - és nekem személyesen is fájdalmas, fűzi hozzá az irodalomtörténész -, hogy a kiváló szociáldemokrata ideológust, publicistát, a Népszava és a Szocializmus egykori, mártír főszerkesztőjét, József Attila támogatóját, Mónus Illést (két évtizede könyvet is írtam róla) nemrég harmadszor is "kivégezték". Először megölték fizikailag 1944 telén a nyilasok; aztán megölte a korai államszocializmus időszaka, amikor szinte a nevét sem szabadott kiejteni. Most pedig harmadjára még a nemzeti emlékezetből is eltünteti a fővárosi önkény: azt a XVII. kerületi kis parkot is elvette tőle, amelyik még megmaradt a nevén.

Hamvay Péter / Népszava

2011. május 26.

Letölthető dokumentumok:Nincs letölthető dokumentum
2024. április 28. Vasárnap