Csalóka napfény 2

nyomtatás

Nyikita Mihalkov híres orosz filmrendező befejezte nyolcévi munkáját a Csalóka napfény 2 hatalmas filmeposszal. Május 5-én, a II. világháborúban a hitleri fasizmus fölött aratott Győzelem napja előtt az orosz filmforgalmazásba bekerült a záró rész – a Citadella.

A filmeposz fő témája – a háború lényegének értelmezése. „Ahány ember harcolt, annyi háború volt. Megpróbálni ezt a sok millió háborút összefogni egybe – ez volt a mi feladatunk” – jelentette ki Nyikita Mihalkov. És ehhez talán a lehetetlent kísérelte meg: „felélesztette” az 1994-es Csalóka napfény film hőseit. Ez a film volt a legsikeresebb a rendező pályája során: számos más kitüntetés és díj mellett megkapta az Oscar-díjat. A Csalóka napfény dráma az 1930-as évek sztálini megtorlások időszakához fordul. Annak a filmnek fő hősei, akiket a vezér csalóka napfénye fáraszt ki, elpusztulnak.

A Csalóka napfény 2 a 40-es évekről szól, amikor a Szovjetunió harcba indult az őt hadüzenet nélkül megtámadó hitleri fasiszták ellen. Ez a filmeposz két filmből áll: a Szembenállás – a háború első napjainak borzalmai, az első vereségek fájdalma. A második film – a Citadella –a győzelembe vetett remény az 1943-as áttörés után harci cselekményekben.

A háború poklában a büntetőzászlóalj egyszerű katonája lett Kotov, a volt hadvezér, akit a „nép ellenségének” nyilvánítottak és megjárta a sztálini lágereket. Ezt a szerepet, akárcsak az 1994-es filmben, maga a rendező játssza. De Kotovnak nemcsak a fasisztákkal kell harcolnia, a fasiszta Németország fölött aratott győzelemmel a főhős személyes háborúja nem ér véget. Most saját magáért lép harcba – becsületes nevéért, a hitért, a szeretetért. Az olyanok, mint Kotov – a rendező gondolata szerint – az igazi citadella, a nemzet támasza, nemtője és védőbástyája.

„A Szembenállás és a Citadella filmdilógia hasonlít a csatlakozóhoz és a dugaszolóhoz: csak akkor villan fel a fény, ha az egyik bekerül a másikba” – így jellemezte filmjeit az Oroszország Hangja rádiónak adott interjúban Nyikita Mihalkov.

- Az első rész a halál okozta megrázkódtatás, a második rész – az élet okozta megrázkódtatás. És ez nagyon fontos a film megértéséhez: ez folklór, nagyon orosz mű, mert ebben sok megmagyarázhatatlan dolog történik – ha az általánosan elfogadott szemszögből nézzük. Úgy érzem, én azt a léptéket hoztam be a filmbe, ami nálunk még nem volt – a metafizikus közelítést az eseményekhez.

Nyikita Mihalkov reméli, hogy a Citadella megtekintése után mind a közönség, mind a kritikusok, akik egy évvel ezelőtt nem egészen értették meg a Szembenállást és bírálatukat zúdították rá, tudatosítják a mű fő üzenetét: „a boldogság az életben magában az életben van”.

A filmeposz jelentőségéről a következő tények is tanúskodnak: a rendező a filmkrónikák kilométereit nézte végig, a háborús idők dokumentumainak, a frontharcosok visszaemlékezéseinek és leveleinek ezreit tanulmányozta. A csatajelenetek felvételeit egyidejűleg hat kamera folytatta. Ez a filmprojekt lett a legdrágább az új Oroszország történetében: a film teljes költségvetése 55 millió dollár.

Forrás: orosz rádió

2011. május 25.

Letölthető dokumentumok:Nincs letölthető dokumentum
2024. április 27. Szombat