"Magyarország majd hetedik évtizede halogatja. Minél későbbre toljuk, annál tovább és ártóbban örökítjük az antiszemita mérget a mindenkori új nemzedékbe."
Németország nem próbál kitérni az
önszembenézés elől. Ellenkezőleg. Háborús bűnöket elkövetett németek
gyerekei már korábban számon kérték a náci múltat – szüleiken. Most
pedig az unokák/dédunokák (már nem gyerekek ők sem!) rajzottak ki Európa
minden irányába, így hozzánk is, hogy a még köztünk levő
holokauszt-túlélőktől a nagyszülők tettei miatt bocsánatot kérjenek. Így
jutottak el a budapesti Radnóti Miklós gimnáziumba (március elején, az
Európai Unió által támogatott Aktív Európai Emlékezet program
keretében), ahol idős zsidó asszonyoktól kértek bocsánatot. Holott nem
ők a bűnösök, hanem atyáik-anyáik. Ám vállalták a felelősséget, ami
abban áll, hogy elődeik bűneitől – helyettük történő bűnvallással –
megtisztuljanak. A zsidó öregek meg könnyek között magukhoz ölelték
őket...
Biztos vagyok benne, ha az akkori magyar deportálók, vagyis a
kétszázezer csendőr, rendőr, hivatalnok, vasutas, orvos, bába, tanító,
tanár unokái-dédunokái elkezdik ugyanezt megtenni, történelmileg rövid
időn belül Magyarországon is kiépül az emberek nagy többségében, hogy
ki-ki maga – külső presszió nélkül – érezze megszégyenítőnek
antiszemita, romagyűlölő vagy bármiféle rasszista, illetve kirekesztőn
nacionalista nézetekkel azonosulni, az ilyen természetű cselekedeteket
dicsőíteni.
A találkozóról készült két videót minden iskolában le kell vetíteni,
tanár irányította feldolgozó megbeszéléssel egybekötve. Természetesen
nem poroszos rendszerben, nem meghatározott napra történő bármiféle
hatósági-szakigazgatási elrendeléssel szervezve, hanem adott
időszakaszon belül (egy-két tanév), az osztályonként gondos kiválasztás
alapján e feladattal megbízott pedagógus önálló, a helyi feltételeket
mérlegelő meglátására bízva, aki ily módon szakmai szabadsággal élhet a
humanisztikus pedagógia eszközeivel. A felkészülés nyilvánvaló
követelménye az is, hogy az iskola előre biztosítja a családgondozói,
nevelési tanácsadói eseti védőernyő konkrét lehetőségét (mind világi,
mind pasztorális értelemben). Végül, ha már a nemes fortélyoknál
tartunk, rögzíteni szükséges, hogy fejlődés-lélektani,
személyiségpszichológiai szempontok okán 13-14 évesnél fiatalabb
tanulókkal nemhogy nem célszerű az efféle, nemzedékek konfliktusos
kommunikációját potenciáló program (mint amit a szóban forgó videó
mutat) megvalósítása, hanem egyenesen ellenjavallt.
Nosza, magyar fiúk és lányok, kezdjétek! Faggassátok felmenőiteket!
Beszéljétek meg (tiszta lelkűnek ismert felnőttek segítségével), és
induljatok el ti is!
Zsidó származású magyar vagyok. Nem kevés elődömet a legbrutálisabban
meggyilkolták, még többeket éveken át a legundorítóbb módon megaláztak,
megbélyegeztek. Mégis nedves szemmel néztem ezeket az egymáshoz
hajlásokat. Ugyanígy tárnám ki karom, és oldanám fel nagyszüleik,
dédszüleik bűnei alól azokat a fiataljainkat is, akik esetleg –
megtévesztve-félrevezetve – nemrégen még „szar cigány, büdös zsidó!”
üvöltésekkel szennyezték magukat.
(Náci tömeggyilkosok unokái Budapesten, 1-2. rész, YouTube.hu)
A szerző tanár
Forrás:http://nol.hu/lap/forum/20130321-gyogyito_talalkozas
2013. november 22.