Az 1944/45 vészidőket a pesti jezsuita rendházban élő zsidó menekültek száma mintegy 120 személyre tehető. Ugyanakkor jó néhány menekült pap és 40 katonaszökevény, valamint néhány erdélyi menekült vagy kibombázott pesti család – köztük Mécs Imre volt SZDSZ-es képviselő családja – is menedéket talált a rendházban és az altemplomban. A németek és a nyilasok figyelmének elterelésével minden üldözött megmenekült, aki a jezsuitáknál keresett menedéket.
A 40 katonaszökevény nem nyilas és nem náci, hanem a magyar
hadsereg különböző alakulataiból megszökött katona volt, akik vagy
belátták, hogy minden további vérontás teljesen felesleges, illetve
ellenszegültek a Németországba való kitelepülési parancsnak. A többségük
már régebbi jezsuita kapcsolatokkal rendelkezett: jezsuita diákok,
rendszeres lelkigyakorlatozók vagy jezsuita lelki gyermekek voltak. Mint
katonaszökevények, a fennálló nyilas rendelkezések szerint „a
helyszínen felkoncolandók” voltak, tehát az életükkel fizettek volna, ha
elfogják őket, és hasonló sors várt volna a jezsuita segítőkre is.
A
pesti jezsuita templomban és rendházban, a II. világháború végén
végzett embermentő munkáról sajnos nem maradtak fent írásos
dokumentumok. Mivel a dolog kényes volta miatt a Historia Domusban nem
írhattak semmit elég kevés írásos adat áll a rendelkezésünkre a
vészkorszak üldözöttjeinek a segítéséről, leginkább a régi rendtársak
szóbeli visszaemlékezése nyújthat némi támpontot. Pálos Antal atya
mesélt nagyon sokat ezekről az időkről. Ezeken kívül az
embermentés-zsidómentés nehéz időszakáról, sajnos nagyon kevés
visszaemlékezés született, a legtöbb Thassy Jenő, akkori honvédtiszt,
későbbi Amerikában élő újságíró tollából jelent meg, aki érdekes
részleteket közölt a Jézus Szíve-templom és a Kongregációs Otthon
életéről a nehéz napokban. Thassyt nagyon jó személyes kapcsolat fűzte a
jezsuitákhoz, mivel a pécsi Piusz gimnáziumban tanult, a német
megszállás idején „illegalitásba” vonult, a nyilas hatalomátvétel után
pedig aktívan részt vett az ellenállásban. Az embermentő-zsidómentő
akcióiban mindig számíthatott a jezsuiták segítségére.
EGY MENEKÍTETT: EGY NOBEL-DÍJAS FIATALKORA
Kétségtelenül
a legismertebb történet, a később Nobel-díjas Harsányi János esete.
Harsányi János 1920. május 29-én, született Budapesten, szülei zsidó
származású, de katolikus vallásra tért, jómódú gyógyszerészek voltak,
akik a fiúkat a katolikus hitben nevelték. Ennek ellenére a fasori
Evangélikus Gimnáziumba íratták be, ahol, olyan későbbi neves tudósok is
tanultak, mint Neumann János vagy a szintén Nobel-díjas Wigner Jenő. A
klasszikusok és a matematika érdekelték, 1937-ben megnyerte az országos
matematikai versenyt. Az egyetemen azonban szülei kívánságára
gyógyszerészetet tanult, de bejárt Fejér Lipót matematikai előadásaira
is. 1944-ben P. Raile segítségével mentesítette magát egy ideig, de
aztán munkaszolgálatra hívták be. „A német megszállás utolsó két
hónapjában a jezsuita atyák mentették meg az életemet azáltal, hogy
menedéket adtak nekem a pesti rendházukban” – írta önéletrajzában. Egy
másik nyilatkozatában, pedig így vall élete legnehezebb napjairól: „1944
májusában behívtak munkaszolgálatra, Pest környéki gyárakban kellett
árút vinnünk. Október 15-én Szálasiék átvették a hatalmat, de minket egy
ideig, a vatikáni védlevél megóvott. Nemsokára azonban kivittek a
pályaudvarra deportálásra. Láttam, hogy itt a döntés pillanata. Nagyon
sajnáltam otthagyni a hátizsákomat és szép pulóverem. A végén mégis
otthagytam. Elég jó télikabát volt rajtam, az Északi teherpályaudvaron
sok civil is sétált. Így levettem a sárga karszalagom és elvegyültem az
emberek közt és szépen kisétáltam a pályaudvarról. A Mária utcai
jezsuita rendház főnöke adott menedéket. Többször volt nyilas razzia, de
házkutatás során nem találtak meg a nyilasok, pedig nem lett volna
nehéz megtalálni engemet. Azt hiszem megvesztegették őket. 1945. január
17-én érkeztek meg az oroszok, akkor lettem újra szabad.”
EGY MENEKÍTŐ JEZSUITA ÉLETE
A
jezsuiták viselkedésére és hozzáállására a legjellemzőbb példa, a
nemzetközileg is elismert Raile Jakab jezsuita atya tevékenysége. Raile
atya élete a rendkívüli jezsuita életpályák egyike volt, a bácskai
Vaskúton, német családban született, sohasem tagadta meg német
származását, szívesen beszélt németül és a családtagjaival is németül
levelezett. Az egyik unokaöccse, Hans Raile, a belvárosi Molnár utcában,
a Német Diákotthonban lakott egyetemi tanulmányai idején és kiváló
verseket is írt, amelyek a Sonntagsblattban, 1930-1933 között
rendszeresen megjelentek. Unokaöccsét a szüleivel együtt, 1947-ben
kitelepítették Németországba, ugyanúgy, mint P. Raile egyik nővérét
Marianne Seibertet, akinek a férjét először a tiszalöki munkatáborba –
az első magyar Gulágra – hurcolták, majd Németországba kitelepítették, a
felesége és a fia, a szüleivel hasonló sorsra került, de őket a szovjet
megszállási övezetbe, a keleti zónába telepítették, majd onnan
menekültek át nyugatra, hogy a családjukat egyesíthessék. Később P.
Raile, aki elöljárói utasítására szintén elhagyta az országot és
visszament az Egyesült Államokba, felemelte szavát az igazságtalan
kitelepítések ellen és felvette a kapcsolatot a washingtoni katolikus
szervezetekkel az elűzött németek megsegítése céljából. P. Raile egész
életében kiállt az üldözött, a jogtalanul meghurcolt emberek mellett,
mindenkinek segített vallási és nemzetiségi megkülönböztetés nélkül.
1912-ben lépett a Jézus Társaságába, a rendi tanulmányait Kalocsán,
Nagyszombatban, Pécsett és Innsbruckban végezte. 1925-1927-ben, Bécsben,
1927-1933-ban, Amerikában, 1933-tól 1935-ig Szegeden működött. Majd a
jezsuita központba került, 1935-től 1942-ig a magyar rendtartomány
gazdasági vezetője és egy ideig a provincia szóciusa volt. A II.
világháború alatt a budapesti pápai nunciatúra segítő bizottságának az
elnöke lett, és ebben a hivatalában saját élete kockáztatásával sok száz
zsidót mentett meg a haláltól. Ennek elismeréseként – egyetlen magyar
jezsuitaként – 1992. február 24-én a jeruzsálemi Yad VashemIntézet
posztumusz „Világ Igazai” kitüntetéssel tisztelte meg. P. Raile a
„farkasbőrbe bújt bárány” szerepét alakította ebben a kegyetlen
színjátékban. A nyilasok megtisztelve érezték magukat, hogy együtt
iszogatott és kártyázott velük, közben természetesen a híreket és a
fontos információkat gyűjtötte. A magas szellemi fölényét kihasználva,
teljesen az ujjai köré csavarta az egyszerű nyilasokat. A folyamatos
információ szerzés érdekében, a helyi nyilas körzetvezetővel, a
törzshelyén - a mai Baross sörözőben - rendszeresen találkozott, aki nem
gondolta volna, még a legrosszabb álmaiban sem, hogy a barátjának
tartott jezsuita szerzetes, német származása ellenére antifasiszta és a
szeretet nevében az üldözöttek oldalán áll. Ha kellett a „jópásztor”
igáját is magára vette, mint például amikor az egyik zsidó üldözött, aki
súlyos alkoholizmusban szenvedett, a szenvedélye miatt az üldözői
karjaiba futott. Minden befolyását és meggyőző erejét latba vetve
megmentette, anélkül, hogy a nyilasok rájöttek volna a valódi
tényállásra. Sohasem tudták a nyilasok leitatni és olyan beszédre
kényszeríteni, amely ellenkezett volna a meggyőződésével. Az
embermentő-zsidómentő munkában a legfontosabb kapaszkodási pontja a
tiszta lelkiismeretén kívül az éjjeli imádságok és elmélkedések voltak, a
kortársak visszaemlékezései alapján nyugodtan állíthatjuk, hogy P.
Raile az önfeláldozó és életveszélyes munkáját Isten közbenjáró
szeretetével és áldásával végezhette. A nyilasok nap-nap után razziáztak
a rendházban, géppisztolyokkal maguk előtt hajtva az atyákat. P. Raile
úgy vetett véget a további zaklatásoknak, hogy az ugyancsak náluk
rejtőzködő katonák közül kettőt rendőregyenruhába öltöztetett, és a
portásfülkét rendőrszobának álcázta; ettől fogva illetéktelenek nem
léphették át a rendház ajtaját.
A jezsuiták
embermentő tevékenységének egy másik sajátos része volt P. Izay Géza SJ
(1916-2008) bekapcsolódása volt az ellenállásban, már Szegeden fiatal
egyetemisták segítségével tevékenyen részt vett a németek és a nyilasok
elleni küzdelemben. Az általa vezetett, mintegy 18 személyből álló
csoport, elsősorban az üldözött fiatalok mentésére specializálta magát.
Lakást, albérletet és hamis igazolványokat szereztek védenceiknek,
csaknem 200 embernek. A vatikáni követség autójával és igazolásával, és
az onnan kapott élelmiszerekkel látták el a bujkálókat. A csoport,
később kapcsolatot talált a Magyar Fronttal és Gidófalvy őrnagy KISKA
(Kisegítő Honvédelmi karhatalmi Zászlóalj) alakulatának fegyveres
ellenállóival. A nyilas uralom alatt tízezer példányban röpiratot
nyomtattak a polgári ellenállásra való felszólítással.
JEZSUITÁK ÜLDÖZÉSE A DIKTATÚRÁK ALATT
Egyébként
fontos kiemelni, hogy a jezsuiták perspektivikusan nem sok jóra
számíthattak a berendezkedő német hatalomtól, mivel a nemzeti
szocialista eszme nagyon erős vetélytársakat látott a jezsuitákban.
Németországban már mindent elkövettek a megsemmisítésükre. A náci
propaganda a kezdetektől fogva harcolt a zsidók, a kommunisták és a
szabadkőművesek mellett a jezsuitákkal, mint főellenségeket tartották
számon őket. 1935-ben már letartóztatták az első jezsuitákat. Az újságok
1937-ben beszámoltak a jezsuiták útlevél hamisító központjáról, amelyet
az állami hatóságok fedeztek fel. 1940-ben meghirdették a nácik a
célkitűzésüket, amely szerint 1942-ig felszámolják az összes jezsuitát
az országban. 1941-ben az összes jezsuita rendházat erőszakkal elvették,
majd külön a Führer parancsára az összes besorozott jezsuitát mind
„fegyverviselésre méltatlant”elbocsátották a hadseregből. 1943-ban egy
előre megrendezett koncepciós perben devizavétség miatt elítélték a
rendet.
A nácik látókörébe került 380 német
jezsuita atya közül 266-ot elűztek a rendházaikból, 12-t koncentrációs
táborban elemésztettek, ebből hármat Dachauban kivégeztek, hármat
felakasztottak, 26-ot hosszabb-rövidebb börtönbüntetésre ítéltek. 13-an a
háborús cselekményekben életüket vesztették, 79-en nem tértek vissza a
háborúból. Három jezsuita atya a nemzeti szocializmus elleni ellenállás
szimbólumaként lett ismert az egész világon.
A
pesti jezsuita templom és rendház „felszabadítása” 1945. január közepén
történt, erről több regényes mítosz is terjedt a jezsuiták körében, bár
leginkább azoktól lehetet ezeket hallani, akik személyesen nem élték át.
Az egyik legmakacsabbul újból és újból felbukkanó történet szerint, a
házfőnök két rendtársát görögkeleti papi öltözékbe bujtatta és azok,
pravoszláv egyházi dalokat énekelve, kezükben égő gyertyával és
füstölővel fogadták a bejövő orosz katonákat. Ebből csak talán annyi az
igazság, hogy néhány rendtárs főként, a házfőnök P. Vid (Vidlicska)
szarvasi szlovák családból, P. Jánosi (Janicsek), pedig zólyomi lengyel
eredetű családból származott, akiknek nem okozott különösebb nyelvi
akadályt az oroszokkal való tárgyalás és néhányan, akik a galiciai Stara
Wiesben is tanultak tudtak oroszul, de a gyertyás fogadásról
természetesen szó sem lehetett, mivel az oroszok délután érték el a
jezsuita templomot és a rendházat. Ekkor az orosz katonák a Mária utca
25. alatti kapubejárat felső üvegét betörve behatoltak az épületbe, de
hamarosan távoztak is. A szemtanú F. Szepesi József SJ a következőképpen
számolt be visszaemlékező írásában: „Az oroszok a város azon helyét,
ahol a rendházunk volt, január 15-én szállták meg, anélkül, hogy
észrevettük volna erőszakkal behatoltak a templomba és a rendházba.
Szerencsére menekültjeink között volt egy oroszországi zsidó is, az
itteni zsinagóga főkántora, aki fogadta az oroszokat és perfekt orosz
nyelven védelmünkre kelt. Bemutatta azt a néhány embert – a jezsuitákat
–, akiknek az életet köszönhetik, mert megvédték őket a hitleri
erőszakosságokkal szemben. Ez látszólag meghatotta az oroszokat, és a
vezetőjük megígérte, hogy az esetet jelenti a felsőbb parancsnokságnál
és békében eltávoztak. Egyben kioktattak bennünket, ha kisebb csoport
orosz akarna bejönni a házba, bármennyire kiabáljanak vagy dörömböljenek
is, be ne bocsássuk őket, mert ez legtöbbször privát próbálkozás,
persze a tolmácsunk e tekintetben is jó szolgálatot tett.” Ebből a
visszaemlékezésből is kitűnik, hogy nyilasok nem rejtőzködhettek a
jezsuiták oltalmában.
A vészterhes napok egyik
érdekes adaléka, hogy Msgr. Gennaro Verolino, a pápai nunciatúra titkára
a rendházban vészelte át az orosz csapatok bevonulását. A budapesti
diplomáciai testületen keresztül és hivatalos jegyzékekben tiltakozott a
magyar kormánynál a zsidók deportálása ellen. Angelo Rotta nunciussal
együtt igyekezett megakadályozni, hogy elvigyék őket az
állítólagos"németországi munkára", amiről okkal sejtették, hogy
valójában mást takar. Tevékenységében számos kiváló segítőtársra lelt
köztük a budapesti svéd követségi titkárban, Per Angerben (1913-2002),
aki szintén számos életet mentett meg 1944 tragikus hónapjaiban. Mivel
sűrűn együttműködött Jánosi József és Raile Jakab jezsuita atyákkal,
amikor meglátogatta a Mária utcai menekülteket a közeledő front miatt
már nem tudott visszatérni a vatikáni nunciatúrára, így az oroszok
bevonulásáig a rendházban rekedt.
Sajnálatos módon
időről-időre újból előjön a rágalom, miszerint a jezsuiták antiszemiták
vagy olyan eszmék támogatói, amelyek az egyes emberi csoportok
elnyomására vagy megsemmisítésére törekednek. A magyarországi jezsuiták a
XX. század első felében, ugyanúgy nem rokonszenveztek a nácizmussal és
ezek hazai képviselőivel, a nyilasokkal, mint a század második felében a
kommunistákkal. Semmilyen engedményeket nem tettek, de ugyanakkor az is
tény, hogy sem a nyilasok, sem a kommunisták nem is akartak
együttműködni a jezsuitákkal.
A jezsuita küldetés
„a másokért élő ember” ideálját követi. Ezért a jezsuiták, ebben a
szellemben végzik a munkájukat, a sorsfordító, nehéz időszakokban mindig
az üldözöttek, az elesettek és a védtelenek pártján állnak. A II.
világháborút megelőző időszakban és a holokauszt idején, szerte
Európában, a jezsuiták saját életük kockáztatásával mentették az
üldözött zsidókat és nemegyszer kiálltak emberi jogaik mellett.
Bikfalvi Géza, rendi könyvtáros írása alapján / jezsuita.hu
2013. július 16.
Letölthető dokumentumok:Nincs letölthető dokumentum
2024. április 28. Vasárnap